Ny visuell identitet for Hafjell og Kvitfjell

Konseptet bak Hafjells og Kvitfjells nye identitet handler om et globalt system for alpinanlegg, som ingen har benyttet seg av før. Dette er elementer som allerede eksisterer i bakken og som de fleste skikjørere har et forhold til. Nemlig løypemarkeringene.

Eksisterer i anlegget
Stort sett alle alpinanlegg har denne type markering i ulik grad. Markeringen er til hjelp for å skille de ulike graderingene av vanskelighetsgrad som er spredt utover anleggene. Grønn sirkel står for veldig lett, blå kvadrat for lett, rød rektangel middels og svart diamant for avansert. Ved å ta i bruk disse markeringene, får begge anlegg en tydelig alpinprofil som er man lett kjenner igjen. Den er samtidig leken, frisk og uttrykker Hafjell og Kvitfjells personlighet godt. 

Det er oslobyrået ANTI Inc. som har bistått i arbeidet med ny visuell identitet og logo.

"Vi tente veldig på konseptet som ble presentert for oss. Det var et veldig tydelig budskap, en tydelig symbolbruk i god kombinasjon med en logo", sier Daglig leder i Hafjell og Kvitfjell, Odd Stensrud.

På den måten klarte Hafjell og Kvitfjell i samarbeid med Anti Inc. å ivareta det unike ved begge destinasjoner, samtidig som det samlet begge stedene.

Morsomt konsept
Ideen og konseptet bak bruken av løypemarkeringene en fin måte å uttrykke fjellenes fokus på familie. Mulighetene er mange og det stort rom for variasjon i bruk av elementene sammen med logo for å gjøre alpinanleggene enda morsommere for barna.

"Ellers ganske kjedelige flater kan vi nå sprite opp med farger og elementer, slik at det for gjesten føles veldig helhetlig og ikke minst at barna synes det er gøy", forteller Markedsansvarlig Hafjell, Mari Aasbakken.

Aasbakken informerer videre om at logo med konsept skal pryde anleggene fullt og helt på sikt, men at en slik prosess er krevende og vil ta tid. 

"Mye vil være forandret allerede til kommende sesong, men vi har satt en periode på 3 år som mål. Og vi håper selvsagt at vårt nye uttrykk vil tas godt i mot", sier Aasbakken med et smil om munnen.

Her er Hafjell og Kvitfjell kort oppsummert i sin nye visuelle drakt:

Hafjell, Favoritten som gleder hele familien
Hafjell er en kjent merkevare med et omfangsrikt løypenett, snørike vintere og flotte bakkeforhold. Det ligger svært tilgjengelig til og har god logikk i anlegget. Gondol, Gondoltoppen og park på alle nivåer bidrar til å gjøre det til en attraktiv destinasjon. Hafjell er perfekt både for familier, ski- og sykkelentusiaster.

Hafjells fire verdier: Gledesspreder - Leken - Allsidig - Tilgjengelig

Kvitfjell, Opplevelser med sjel
Kvitfjell har også et omfangsrikt løypenett, men ikke i like stor grad som Hafjell. Bakkeprofilen ligger litt lengre mot avansert og er perfekt for skientusiaster, selv om Kvitfjell også har god bredde og er således også en meget familievennlig destinasjon. Det er flotte bakkeforhold, og enda bedre snøsikkerhet enn i Hafjell. Omgivelsene er naturskjønne og gir høyfjellsfølelse. 

Kvitfjells fire verdier: Eventyrlig - Personlig - Entusiastisk - Befriende.

Se lanseringsfilmen for Hafjell og Kvitfjell her.