Drone World Cup 2024. Foto: Alpinco.

Europa ser til Norge og Gudbrandsdalen

KVITFJELL/HAFJELL, Økningen med tilreisende internasjonale gjester i Hafjell og Kvitfjell er formidabel. Veksten er på hele 43% i sesongen 2023-24 sammenlignet med forrige sesong. Flere av de internasjonale gjestene gir tydelig uttrykk for at sikre snøforhold og hvitkledde fjell i naturlige omgivelser er den viktigste grunnen for reisevalg. Mange velger nå bort alpene til fordel for Norge og Gudbrandsdalen.

De «nye» gjestene benytter seg av alle tilbudene i destinasjonen, bor gjerne hele uka, og legger igjen mye penger i de ulike virksomhetene tilknyttet destinasjonene. 

Trafikk i midtuke, med godt betalende gjester, styrker driftsgrunnlaget for næringsaktørene og gir grunnlag for videre utvikling og satsing, hele året.

Historisk sesong i vente

Aldri før har norske vintersportdestinasjoner vært mer ettertraktet. Det internasjonale skiforbundet FIS, legger nå flere World Cup renn til Gudbrandsdalen, der sikre snøforhold og flotte vinterbilder er avgjørende. Nå, med åtte WC-renn på vei til Hafjell og Kvitfjell, settes regionen for alvor på det internasjonale skikartet.

Hafjell og Kvitfjell, med sine to respektive kommuner Øyer og Ringebu, går en historisk sesong i møte. Med en FIS-kalender som tilbyr hele åtte renn til skidestinasjonene kan man trygt si at sesongen som kommer vil ha verdens øyne rettet mot seg. Og hva vil de få se? De vil i alle fall være garantert hvite utsikter. Norges nye eksportvare, vinter, har fått et solid kvalitetsstempel.

null
FULLE HEISER: Midtuketrafikken i både Hafjell og Kvitfjell er avhengig av trafikken fra utenlandske gjester som har mulighet til å reise i perioder der nordmenn flest ikke har ferie. Foto: Alpinco.

 

I regjeringens nye veikart for reiselivet som ble publisert nylig, fremheves reiselivet som Norges femte største eksportnæring. Selv om de utenlandske gjestene «kun» står for 18 prosent av næringens omsetning, utgjør det hele 33 milliarder kroner i ren inntekt for våre norske reiselivsbedrifter. Det er mange grunner til at utenlandstrafikken har økt, men de reisende er hovedsakelig fritidsreisende der flere og flere ser på Norge som et attraktivt reisemål. 

Og her kommer vinterdestinasjonene inn.

Sterk økning

Alpinco, som eier Hafjell og Kvitfjell, har allerede begynt å merke effekten av de ekte og hvite vintrene. De siste to årene har andelen utenlandske turister økt drastisk. 

Årets sesong, som ikke engang er over, har aldri hatt flere danske og svensker på ski. Også fra Nederland og Nord-Tyskland valfarter de med bil og tog til Hafjell og Kvitfjell for å handle seg både heiskort og hytte til utleie. 

- Vi har en voldsom vekst på det internasjonale markedet som også er helt i tråd med egen destinasjonsutvikling. Flere ser til oss for ekte vinter, noe som gjør at enda flere vil bruke ferien sin her, og ikke minst investere i utleie i fjellene våre, sier daglig leder i Alpinco, Odd Stensrud.

null

BOR MIDT I BAKKEN: Danske og svenske turister har denne sesongen, 23/24, fylt opp Alpincos varme senger, som her på Yttersvingen på Kvitfjell Vest. En av totalt tre fjellsider i destinasjonen. Foto: Alpinco.

 

Europa ser til vinter-Norge og turistene vender hjem for å dele sine vinterminner og opplevelsen av natursnø og winter wonderland. Årets World Cup i Kvitfjell var intet unntak. Selv rennsjefen til FIS kommenterte at det nesten var «for mye» snø. Mens Europa nærmest spirer og snøkanonene må dekke gresset, har Alpincos vinterdestinasjoner en utmerket geografisk plassering som gjør at vintrene lever i beste velgående, så lenge det forvaltes og tas vare på. 

Ekte vinter øker reiselysten

Kvitfjell har lang fartstid i å arrangere World Cup for raske damer og menn. Verden har for lengst rukket å se de fantastiske bildene fra utforløypa som stuper ned mot Gudbrandsgardslågen. Skal man tro utviklingen med at FIS stadig legger flere og flere renn innen skisport til Norge kan mye tyde på at vi kun har sett starten.

Men det er ikke bare for turistene utviklingen i reiselivet er viktig; den er også viktig for befolkningen i regionen. I Oppland står reiselivet for hele 11,4 prosent av sysselsettingen. Reiselivet er altså en stor arbeidsgiver som det er viktig å ta vare på. 

- Vi har omtrent 500 ansatte i begge våre fjell og er en svært viktig arbeidsgiver for veldig mange. Målsettingen er å kunne tilby flere helårs arbeidsplasser i alle deler av virksomheten i takt med økt besøk og belegg.- Videre utvikling av destinasjonen er helt sentralt, der sentrumsutvikling og nye varme senger er avgjørende for å kunne være et attraktivt reisemål også i fortsettelsen. Her har Hafjell og Kvitfjell alle forutsetninger for å lykkes, men en er avhengige av at planmyndighetene, og de som legger rammene for videre utvikling er på lag, slik at en kan sikre en bærekraftig utvikling i tråd med Regjeringens veikart for reiseliv, sier Stensrud.

Potensiale for å tiltrekke seg flere internasjonale gjester til Gudbrandsdalen om sommeren er sannsynligvis like stort som i vinterhalvåret. Sommeren 2023 viser at reiselivet i regionen trenger flere bein å stå på utover det norske familiemarkedet.

En sterkere, og koordinert, innsats mot det internasjonale markedet er en forutsetning for å lykkes med dette.

Tall fra årets sesong og utenlandstrafikken:

  • Sammenlikner man årets sesong mot 21/22 er veksten fra utenlandske gjester i Hafjell på 46% og 33% i Kvitfjell. Sagt på en annen måte: all vekst i Hafjell, og 62% av veksten i Kvitfjell, har de siste tre sesongene kommet fra utlandet.  
  • Største andel utenlandske gjester kommer fra Sverige og Danmark
  • Vi har en dobling i antall boende gjester fra Nederland sammenliknet med fjoråret-
  • Tyskland øker med 40% sammenliknet med fjoråret.
null
HELÅRSDESTINASJON: Hafjell som helårsdestinasjon, sammen med Gudbrandsdalen, trenger flere gjester også om sommeren for å kunne vokse. Stensrud mener potensialet for vekst om sommeren er like stort som vinterhalvåret. Foto: Alpinco/Gisle Johnsen.